ИССЛЕДОВАНИЕ ТРУДОВОЙ МОТИВАЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ И МОЛОДЫХ УЧЕНЫХ ФЕДЕРАЛЬНОГО УНИВЕРСИТЕТА

Аннотация

Актуальность исследования мотивации сотрудников современных университетов обусловлена приоритетами развития России в сторону социально-экономической направленности. В этой связи образование является важнейшей составляющей экономического роста страны: невозможно добиться развития технологий без качественного образования, предоставление которого обеспечивают мотивированные научно-педагогические кадры, в том числе молодые ученые и аспиранты. В статье поднимаются проблемы анализа и развития системы мотивации преподавателей и молодых ученых в современных университетах. В данной статье в рамках существующей в науке систематизации подходов и теорий мотивации, а также с помощью социологического опроса проведено исследование сущности, факторов мотивации преподавателей и молодых ученых. В качестве эмпирических результатов осуществлено разделение преподавателей и молодых ученых на кластеры в соответствии с их приоритетами и мотивами трудовой деятельности.

RESEARCH OF LABOR MOTIVATION OF FACULTY MEMBERS AND YOUNG SCIENTISTS OF FEDERAL UNIVERSITY

UDK: 331.1
page. 30-38
Mikhalkina Elena Vladimirovna, Gerasimova Olga Yaroslavovna

Abstract

The relevance of motivation research of the modern universities staff is caused by priorities of development of Russia towards social and economic orientation. In this regard education is the most important component of economic growth of the country: it is impossible to achieve development of technologies without quality education which granting is provided by motivated research and educational personnel, including young scientists and graduate students. In the article problems of the analysis and development of system of motivation lecturers and young scientists at the modern universities rise. In this article within the systematization of approaches and theories of motivation existing in science and also by means of sociological poll the research of essence, factors of motivation of lecturers and young scientists is conducted. As empirical results division of lecturers and young scientists into clusters according to their priorities and motives of work is carried out.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##