ФАКТОРЫ СУБЪЕКТИВНОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ: РЕЗУЛЬТАТЫ ФОКУС-ГРУПП

Аннотация

Статья посвящена изучению факторов субъективного благополучия (subjective well-being) научно-педагогических работников (НПР). В рамках исследования представлен обзор теоретических подходов в исследованиях SWB (subjective well-being), описана методология и представлен анализ поискового этапа исследования: рефлексия, результаты наблюдения и мнений участников фокус-групп научно-педагогических работников. Авторы статьи представляют собственную интерпретацию набора факторов субъективного благополучия, в том числе факторов, связанных с профессиональной деятельностью научно-педагогических работников, факторов, удерживающих и выталкивающих из данной профессиональной сферы.

FACTORS OF SUBJECTIVE WELL-BEING OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL WORKERS: RESULTS OF FOCUS-GROUPS

UDK: 331
page. 138-146
Skachkova Liydmila Sergeevna, Shetinina Daria Pavlovna, Kriachko Victoria Igorevna

Abstract

The article is devoted to the study of factors of subjective well-being (SWB) of scientific and pedagogical workers. The study presents a review of theoretical approaches in SWB studies, describes the methodology and presents an analysis of the research phase of the study: reflection, the results of observation and the opinions of participants in focus groups of scientific and pedagogical workers. The authors of the article present their own interpretation of a set of factors of subjective well-being, including factors related to the professional activities of scientific and pedagogical workers, factors that keep and push out of this professional sphere.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##