КУЛЬТУРНАЯ ПОЛИТИКА ГОСУДАРСТВА В КОНТЕКСТЕ ЗАЩИТЫ ЦЕННОСТЕЙ, ПРОДУЦИРУЕМЫХ ГЕНЕТИЧЕСКИМ КОДОМ НАРОДА (К ВОПРОСУ О ТВОРЧЕСКОМ НАСЛЕДИИ А.И. СОЛЖЕНИЦЫНА В АСПЕКТЕ ФОРМИРОВАНИЯ И РАЗВИТИЯ ИНСТРУМЕНТАРИЯ УКРЕПЛЕНИЯ ЖИЗНЕСПОСОБНОСТИ ОБЩЕСТВА И ГОСУДАРСТВА)
Аннотация
В статье представлена попытка осмысления публицистического наследия Александра Исаевича Солженицына в контексте формирования и развития инструментария укрепления жизнеспособности государства и общества. Авторами проанализированы проблемы, поднимавшиеся в публицистических работах писателя, среди которых поиск путей сбережения народа России, духовно-ценностные аспекты государственной политики, роль местного самоуправления в развитии демократии, институт семьи как необходимый компонент системы оздоровления российского общества. Авторы приходят к выводу о том, что исследование и анализ научно-публицистического наследия А.И. Солженицына актуальны и востребованы в контексте рефлексивно-аксиологического осмысления и проектирования аспектов культурной, образовательной, национальной политики.
CULTURAL POLICY OF THE STATE IN THE CONTEXT OF THE PROTECTION OF VALUES PRODUCED BY THE GENETIC CODE OF THE PEOPLE (ON THE ISSUE OF THE CREATIVE HERITAGE OF A.I. SOLZHENITSYN IN THE ASPECT OF THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF TOOLS TO STRENGTHEN THE VIABILITY OF SOCIETY AND THE STATE)
page. 188-192
Abstract
The article presents an attempt to understand the journalistic heritage of A.I. Solzhenitsyn in the context of the formation and development of tools to strengthen the viability of the state and society. The authors analyzed the problems raised in A.I. Solzhenitsyn, including the search for ways to save the people of Russia, the spiritual and axiological aspects of public policy, the role of local government in the development of democracy, the institution of the family as a necessary component of the recovery system of Russian society. The authors come to the conclusion that the research and analysis of the scientific and journalistic heritage of A.I. Solzhenitsyn is relevant and relevant in the context of a reflexive-axiological understanding and design aspects of cultural, educational, national policy.