В ПОИСКАХ МЕТОДОЛОГИИ ИЗМЕРЕНИЯ СУБЪЕКТИВНОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ
Аннотация
В связи с существующей терминологической путаницей относительно понимания «субъективное благополучие» (subjective well-being (SWB), авторы дают краткий обзор теоретических подходов к пониманию сущности вышеобозначенной категории. Авторы высказывают свою точку зрения относительно важности влияния субъективного благополучия на выбор профессии и предлагают исследовать данный феномен на примере профессиональной группы – научно-педагогических работников. В статье обосновывается авторская методика исследования субъективного благополучия научно-педагогических работников на основе анализа и синтеза наиболее значимых и апробированных методик, измеряющих данный аспект воспроизводства человеческого капитала.
SEARCHING FOR A METHODOLOGY FOR MEASURING SUBJECTIVE WELL-BEING OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL WORKERS
page. 187-192
Abstract
In connection with the existing terminological confusion regarding the understanding of “subjective well-being” (SWB), the authors give a brief overview of theoretical approaches to understanding the essence of the above category. The authors express their views on the importance of the influence of subjective well-being on the choice of profession and suggest exploring this a phenomenon on the example of a professional group - scientific and pedagogical workers. The article substantiates the author’s methodology for the study of subjective well-being - scientific and pedagogical workers on the basis of analysis and synthesis of the most significant and tested methods that measure this aspect of the reproduction of human capital.