ПРОБЛЕМЫ СОЦИАЛИЗАЦИИ РОССИЙСКОЙ МОЛОДЕЖИ В ИНСТИТУЦИОНАЛЬНОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ ПРОСТРАНСТВЕ
Аннотация
В статье исследуются проблемы социализации российской молодежи в контексте государственной молодежной политики. На основе институционального и пространственного подходов выделено проблемное поле основных институциональных образовательных социализирующих контекстов. Определена роль неинституциональных контекстов социализации. Проведён анализ ценностно-нормативных искажений субъектов социализации. Описаны социальные риски дисфункций социализирующих образовательных институций и девиаций социализирующих агентов, приведены поясняющие социологические и статистические данные. Проанализированы меры по преодолению негативных тенденций социализации российской молодежи, содержащиеся в государственных программных документах.
PROBLEMS OF SOCIALIZATION OF RUSSIAN YOUTH IN THE INSTITUTIONAL EDUCATIONAL SPACE
page. 213-218
Abstract
The article examines the problems of socialization of Russian youth in the context of state youth policy. On the basis of the institutional and spatial approaches, the problem field of the main institutional educational social-izing contexts is highlighted. The role of non-institutional contexts of socialization is determined. The analysis of value-normative distortions of the subjects of socialization is carried out. The social risks of dysfunctions of socializing educational institutions and deviations of socializing agents are described; explanatory sociological and statistical data are given. Analyzed the measures to overcome the negative tendencies of socialization of Russian youth, contained in state program documents.