СОЦИОКУЛЬТУРНАЯ И УПРАВЛЕНЧЕСКАЯ ПАРАДИГМА ВОЛОНТЕРСТВА: ПОДХОДЫ В НАУЧНОЙ ДИАХРОНИИ

Аннотация

В научной статье рассматриваются различные научные исторические и современные подходы к определению сущности волонтерства как социокультурного феномена с точки зрения отечественных и иностранных ученых. Приводятся различные трактовки актуальности проблемы с позиции философии, социологии, экономики, права, истории, педагогики, психологии. Проведен сравнительно-сопоставительный анализ различных научно-методологических исследований. Рассматривается роль волонтерства в становлении социокультурного поведения, традиций, духовно-нравственного развития современного российского общества, в частности студенческой молодежи. Доказана важность и актуальность волонтерской деятельности в процессе получения среднего специального, высшего и послевузовского образования, а также для дальнейшего трудоустройства.

SOCIOCULTURAL AND MANAGERIAL PARADIGM OF VOLUNTEERING: APPROACHES TO SCIENTIFIC DIACHRONIA

UDK: 316.7
page. 234-239
Vita A. Fomenko, Svetlana V. Petrova

Abstract

The scientific article examines various scientific historical and modern approaches to defining the essence of volunteering as a socio-cultural phenomenon from the point of view of domestic and foreign scientists. Various interpretations of the relevance of the problem from the standpoint of philosophy, sociology, economics, law, history, pedagogy, and psychology are given. A comparative and comparative analysis of various scientific and methodological studies has been carried out. The role of volunteering in the formation of socio-cultural behavior, traditions, spiritual and moral development of modern Russian society, in particular student youth, is considered. The importance and relevance of volunteering in the process of obtaining secondary specialized, higher and postgraduate education, as well as for further employment, has been proven.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##