ТИПОЛОГИЗАЦИЯ ОРГАНИЗАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ В КОНТЕКСТЕ ЕЕ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ

Аннотация

В рамках данной статьи рассматривается вопрос менеджмента, касающийся выделения типов организационной культуры, в основании которых заложены ценностные ориентации организации, регламентирующие организационные правила, традиции и нормы поведения персонала. Дифференцируются два уровня организационной культуры на основании дихотомии «общее – частное»: культура организации как некое общее системное единое целое, «надкачество», консолидирующее частное – индивидуальную культуру персонала. В статье проанализированы известные западные типологии «организационных идеологий» (Ч. Хэнди), рамочная конструкция конкурирующих ценностей (К. Камерон, Р. Куинн), а также типология AGIL (Т. Парсонс). Делается вывод о том, что приоритетным объектом управления являются ценностно-содержательные аспекты организационной культуры.

TYPOLOGY OF ORGANIZATIONAL CULTURE IN THE CONTEXT OF ITS VALUE ORIENTATIONS

UDK: 33.338
page. 58-63
Popov A. V., Volochay A. V., Luginina A. G.

Abstract

Within the framework of this article, the issue of management is considered, concerning the identification of types of organizational culture, which are based on the value orientations of the organiza-tion that regulate organizational rules, traditions and norms of behavior of personnel. Two levels of organizational culture are differentiated on the basis of the dichotomy "general – particular": the culture of the organization as a kind of general systemic whole, "superquality", consolidating the particular – the individual culture of the staff. The article analyzes well-known Western typologies of "organizational ideologies" (C. Handy), the framework of competing values (K. Cameron, R. Quinn), as well as the AGIL typology (T. Parsons). It is concluded that the value-content aspects of organizational culture are the priority object of management.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##