Обеспечение профессиональными кадрами экономики региона на основе баланса потребностей бизнеса и возможностей системы образования

Аннотация

Введение. Актуальность исследования вызвано вызовами, стоящими перед системой профессиональ-ного образования, региональным рынком труда, системой предпринимательства в целом.
Цель исследования. Целью исследования является раскрытие состояния системы среднего профес-сионального образования Северо-Западного федерального округа, оценка структуры подготовки кадров в системе профессионального образования.
Методы. Методология исследования опирается на непрерывность процессов диалектики развития системы среднего профессионального образования и спроса рынка труда, среднего и малого предпринимательства в сложившихся экономических условиях. Базируясь на методы структурно-функционального анализа и синтеза, стало возможно выявить основные направления подготовки профессиональных кадров.
Объектом исследования является система среднего профессионального образования Северо-Западного федерального округа.
Результаты. Результатами исследования является комплексный анализ основных характеристик системы среднего профессионального образования Северо-Западного федерального округа: количества обучающихся, в т.ч. по очной форме обучения, по укрупненным группам специальностей подготовки, анализ качества приема на профессиональные образовательные программы в разрезе групп профессионального обучения регионов Северо-Западного федерального округа, анализ состояния материально-технической базы системы профессионального обучения.
Выводы. Результаты обобщения направлений дальнейших исследований системы среднего профессионального образования позволили выявить ведущие направления научного дискурса состояния профессионального обучения, выявить ведущие структурные характеристики совпадения государственного заказа и потребностей бизнеса, организации менеджмента в системе повышения качества реализации образовательных программ реализуемых учреждениями системы среднего профессионального образования.

Provision of professional personnel of the economy of the region on the basis of a balance of business needs and opportunities of the educational system

UDK: 331+338
page. 99-107
Alena E. Kvashneva, Sergey S. Zmiyak

Abstract

Introduction. The relevance of the study is caused by the challenges facing the vocational education system, the regional labor market, and the entrepreneurship system as a whole.
Purpose of the study. The purpose of the study is to reveal the state of the secondary vocational education system in the Northwestern Federal District, to assess the structure of personnel training in the vocational education system.
Methods. The research methodology is based on the continuity of the processes of dialectic development of the secondary vocational education system and the demand of the labor market, medium and small businesses in the current economic conditions. Based on the methods of structural-functional analysis and synthesis, it became possible to identify the main directions of training professional personnel.
The object of the study is the system of secondary vocational education in the Northwestern Federal District.
Results. The results of the study are a comprehensive analysis of the main characteristics of the secondary vocational education system in the Northwestern Federal District: the number of students, incl. for full-time education, for enlarged groups of training specialties, analysis of the quality of admission to professional educational programs in the context of vocational training groups in the regions of the North-Western Federal District, analysis of the state of the material and technical base of the vocational training system.
Conclusions. The results of summarizing the directions of further research of the system of secondary voca-tional education made it possible to identify the leading directions of scientific discourse on the state of vocational training, to identify the leading structural characteristics of the coincidence of the state order and business needs, the organization of management in the system for improving the quality of implementation of educational programs implemented by institutions of the secondary vocational education system.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##