ВЛИЯНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СФЕРЫ НА СООТНОШЕНИЕ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОГО И ФИКТИВНОГО КОМПОНЕНТОВ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО КАПИТАЛА
Аннотация
В статье на основе политико-экономического подхода выявлена природа и определено соотношение действительного (реального) и фиктивного человеческого капитала. Раскрыты объективные предпосылки, условия формирования и формы проявления фиктивной составляющей человеческого капитала как декомпенсированного, некондиционного, т.е. не соответствующего потребностям экономики ресурса. Показана роль образования в формировании человеческого капитала, обоснованы направления модернизации отечественной образовательной системы в аспекте минимизации фиктивного компонента человеческого капитала в современной России.
THE EDUCATIONAL DOMAIN INFLUENCE OVER CORRELATION OF ACTUAL AND FICTITIOUS COMPONENTS OF HUMAN ASSETS
page. 95-99
Abstract
The article discovers the nature and determines the correlation of actual (real) and fictitious human assets as based on politico-economical approach. The objective preconditions are revealed as well as the conditions of formation and forms of appearance of the fictitious constituent of human assets as decompensate, substandard resource nonconforming the needs of economy. The role of education in formation of human assets has been testified, and the directions of national educational system modernization substantiated in the context of human assets fictitious component minimization in modern Russia.