ДИСФУНКЦИИ РЕКЛАМЫ И ДОПОЛНИТЕЛЬНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ЕЕ РЕГУЛИРОВАНИЯ

Аннотация

Статья посвящена исследованию дисфункций рекламы, рассмотрены дополнительные направления ее регулирования. Авторы отмечают, что эффекты рекламного воздействия способны выходить за рамки предметного поля спроса, анализируют манипулятивные приемы и обозначают три главные проблемы современной рекламы, которые требуют принятия дополнительных экономико-правовых инструментов регулирования: реклама потенциально аддиктивных товаров; реклама, рассчитанная на детей и подростков; экспликация в рекламном образе компульсивных форм потребления. Авторы предлагают ввести ряд ограничений и запретов с целью усиления законодательного и общественного регулирования рекламы.

ADVERTISING DYSFUNCTIONS AND ADDITIONAL DIRECTIONS OF ITS REGULATION

UDK: 316.77
page. 171-175
Ovrutskaya Gulnora Karimovna, Ovrutsky Aleksandr Vladimirovich

Abstract

The article is devoted to research of advertising dysfunctions. In article additional directions of advertising regulation are considered. The authors note that the effects of advertising impact go beyond the subject field of demand and analyze manipulative techniques. The article examines three main problems of modern advertising, which require the adoption of additional economic and legal instruments of regulation: advertising of potential-ly addictive goods; advertising aimed at children and teenagers; Explication in the advertising image of compul-sive forms of consumption. The authors formulate several restrictions and prohibitions with the aim of strengthening the legislative and public regulation of advertising.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##